DAPATAN KAJIAN
00:51Berikut merupakan borang soal selidik yang perlu di isi oleh responden :
SAMPEL
KAJIAN
PENGAJIAN
MALAYSIA (DUB 1012)
BORANG
SOAL SELIDIK
BAHAGIAN
A : DATA DEMOGRAFI RESPONDEN
ARAHAN : SILA ISIKAN PADA RUANGAN YANG TELAH
DISEDIAKAN
JABATAN :
JANTINA : P / L
SEMESTER :
BANGSA :
KOS :
UMUR :
BAHAGIAN
B
ARAHAN :
DI BAHAGIAN B TERDAPAT 3 BAHAGIAN IAITU B ( I ), B ( II ) DAN B ( III ).
ANDA WAJIB MENJAWAB SEMUA SOALAN
YANG DIBERIKAN DENGAN MENANDAKAN TANDA ( / ) PADA RUANGAN YANG DISEDIAKAN.
TERDAPAT SKALA 1-4 YANG TELAH DISEDIAKAN.
MAKNA SKALA
TERSEBUT IALAH :
1)
TIDAK SETUJU
2)
KURANG SETUJU
3)
SETUJU
4)
SANGAT SETUJU
BAHAGIAN B ( I ) : PENDAPAT
MENGENAI DASAR EKONOMI BARU YANG DIWUJUDKAN
BIL.
|
SOALAN
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
GOLONGAN MUDA MASA KINI KURANG MENGHAYATI
DASAR EKONOMI BARU.
|
|
|
|
|
2.
|
ADAKAH ANDA SETUJU DENGAN DASAR EKONOMI BARU?
|
|
|
|
|
3.
|
TERDAPAT
BEBERAPA RAKYAT MALAYSIA YANG TIDAK MENGHORMATI DASAR EKONOMI
BARU DAN MENGABAIKANNYA.
|
|
|
|
|
4.
|
BENARKAN DASAR EKONOMI BARU INI SESUAI UNTUK MENINGKATKAN
EKONOMI NEGARA KITA?
|
|
|
|
|
BAHAGIAN B ( II )
: MENGETAHUI DASAR EKONOMI BARU UNTUK PEMBANGUNAN MALAYSIA.
BIL.
|
SOALAN
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
ADAKAH DASAR EKONOMI BARU DAPAT
MEMBASMI KEMISKINAN SEGELINTIR RAKYAT MALAYSIA.
|
|
|
|
|
2.
|
PERPADUAN RAKYAT MERUPAKAN SALAH SATU KUNCI UNTUK MENCAPAI DASAR EKONOMI BARU YANG STABIL.
|
|
|
|
|
3,
|
MASYARAKAT LUAR BANDAR MENDAPAT
PENDEDAHAN LEBIH MENGENAI DASAR-DASAR EKONOMI BARU.
|
|
|
|
|
4.
|
DASAR EKONOMI DAPAT MEMUPUK
SILATURAHIM ANTARA BANGSA MELAYU, CINA, INDIA DAN LAIN-LAIN LAGI.
|
|
|
|
|
BAHAGIAN B ( III
) : MENGETAHUI BAGAIMANA DASAR EKONOMI BARU DAPAT MENYATUPADUKAN RAKYAT MALAYSIA.
BIL.
|
SOALAN
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
KERJASAMA YANG KURANG DIBERIKAN DALAM KALANGAN RAKYAT TELAH
MELAMBATKAN PROSES PEMBENTUKAN MALAYSIA.
|
|
|
|
|
2.
|
PERSELISIHAN DI ANTARA PEMIMPIN DAN RAKYAT TELAH MENYEBABKAN KESAN NEGATIF.
|
|
|
|
|
3,
|
MEMBERIKAN GALAKAN DAN PENGETAHUAN
DALAM SEKTOR PEMBANGUNAN EKONOMI KEPADA SEMUA BANGSA.
|
|
|
|
|
4.
|
MEMBERIKAN PENDEDAHAN AWAL KEPADA
RAKYAT MENGENAI DASAR EKONOMI BARU YANG TELUS.
|
|
|
|
|
Berikut
merupakan jadual hasil dapatan kajian lapangan yang dijalankan
ISU
|
TIDAK BERSETUJU
|
KURANG
BERSETUJU
|
SETUJU
|
SANGAT SETUJU
|
BAHAGIAN A
Pendapat dan persetujuan mengenai Dasar Ekonomi Baru diwujudkan
|
3
|
9
|
10
|
5
|
BAHAGIAN B
Pengetahuan dan pendedahan mengenai Dasar Ekonomi Baru untuk
pembanguan Malaysia
|
8
|
9
|
1
|
2
|
BAHAGIAN C
Pengetahuan bagaimana Dasar Ekonomi Baru menyatupadukan rakyat di Malaysia
|
7
|
8
|
5
|
7
|
Graf
di bawah menunjukkan data responden yang didapati
Analisis Data
Berdasarkan graf
diatas, peratus menunjukkan pelajar yang sangat bersetuju mahupun yang
mempunyai pengetahuan mengenai Dasar Ekonomi Baru masih rendah. Mod tertinggi
menunjukkan hanya 7 daripada 30 orang pelajar bersetuju dengan dasar ini.
Manakala bagi yang tidak bersetuju
atau tidak mempunyai pengetahuan tentang dasar ini agak tinggi. Mod tertinggi
menunjukkan 8 orang tidak bersetuju dengan Dasar Ekonomi Baru dan kurang
pemahaman dengan dasar ini.
Purata menunjukkan rata rata
responden bersetuju dengan dasar ini serta menyokong dan mempunyai pendedahan
akan dasar ini.
Kajian yang
dilakukan oleh HAMIDAH AB RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD dan NORLIN BINTI AHMAD pada tahun 2009 ini
menjelaskan berkenaan dengan pengenalan Pembangunan, Konsep Pembangunan Ekonomi
,Dasar Ekonomi Baru (DEB),Membasmi Kemiskinan,Menyusun Semula Masyarakat dan
Mencapai Dasar Ekonomi Baru (DEB).
4.0 PENGENALAN
Konsep
pembangunan membawa maksud yang amat luas sama ada dari segi pengertiannya
mahupun pelaksanaannya. Ini berikutan dengan pengertian pembangunan itu sendiri
mengikut bidang-bidang yang diperbincangkan. Ada yang membincangkannya dari
perspektif politik dan ada yang membincangkannya mengikut perspektif ekonomi
dan sosial. Oleh itu kepelbagaian bidang ini telah menghasilkan pelbagai bentuk
pengertian yang amat luas dan kompleks. Bab ini menbincangkan pembangunan
ekonomi negara dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Antara perkara yang
dibincangkan ialah sejarah perkembangan ekonomi Malaysia yang telah melalui
beberapa perubahan bermula daripada era pra-penjajah sehingga kini. Penumpuan
diberikan kepada dasar-dasar pembangunan ekonomi negara seperti Dasar Ekonomi
Baru (DEB), Dasar Pembangunan Nasional (DPN) dan Dasar Wawasan Negara (DWN).
Dasar-dasar ekonomi tersebut bukanlah hanya tertumpu kepada pembangunan ekonomi
semata-mata tetapi juga penekanan diberikan pada aspek keadilan sosial bagi
semua kaum di Malaysia. (HAMIDAH AB RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD ,NORLIN BINTI
AHMAD)
4.1 KONSEP
PEMBANGUNAN EKONOMI
Pembangunan dan
pertumbuhan ekonomi adalah dua istilah yang sangat penting apabila
membincangkan konsep pembangunan ekonomi. Pertumbuhan ekonomi merupakan
prasyarat pembangunan ekonomi dalam usaha untuk membentuk identiti sesebuah
negara dari perspektif ekonomi. Mengikut Berger (Dalam Hazil (1990:18)
“...Dalam erti
kata yang seluas-luasnya, ‘pembangunan’ adalah difahami sebagai suatu proses
yang menyebabkan sesuatu negara miskin menjadi kaya. Kadang-kadang negara yang
kaya menjadi lebih kaya lagi...’
Apa yang penting
di sini ialah kedua-dua istilah mempunyai matlamat untuk pembaikan dalam taraf
hidup kerana ia melibatkan keadaan-keadaan serta syarat-syarat untuk
memperbaiki perkembangan masyarakat keseluruhan dari perspektif pembangunan
ekonomi. Oleh itu pembangunan ekonomi sesebuah negara tidak seharusnya
disamakan dengan peningkatan pendapatan per kapita, pengeluaran atau jumlah
eksport sahaja, tetapi ia perlu dikaitkan dengan kualiti hidup masyarakat,
kemampuan penyelesaian masalah kemiskinan, keperluan asasi manusia, keupayaan
mendapat tempat perlindungan, keupayaan memperoleh peluang pekerjaan, keupayaan
menghantar anak ke sekolah, keadaan alam sekitar yang bersih serta lain-lain
petunjuk sosial bersangkutan dengan suasana kehidupan yang sempurna dan layak
dinikmati oleh manusia (Nor Aini et.al, 1996). Pandangan di atas menjelaskan
bahawa agihan pendapatan mesti diseimbangkan dan kadar kemiskinan mestilah
dikurangkan supaya kualiti hidup dapat ditingkatkan. Mengikut Bartelmus (1994),
pembangunan ekonomi sebenarnya adalah untuk memperbaiki kualiti taraf hidup
atau kebajikan penduduk bagi generasi hari ini dan akan datang. Justeru itu
pembangunan pesat dan pertumbuhan ekonomi yang tinggi adalah matlamat yang
perlu dicapai oleh setiap negara di dunia ini. Pembangunan ekonomi penting
bukan sahaja bagi meningkatkan pendapatan dan hasil negara, serta mewujudkan
peluang pekerjaan bagi menampung pertambahan penduduk yang pesat, tetapi juga
memastikan mutu hidup rakyat meningkat (Rahimah, 2003). Dalam konteks pembangunan
ekonomi di Malaysia, peningkatan mutu hidup rakyat ini perlu diberi penekanan
supaya seimbang dengan peningkatan mutu hidup pelbagai kaum yang menjadi
warganegara Malaysia. (HAMIDAH AB RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD ,NORLIN BINTI AHMAD
(30.10.2009) )
4.2 DASAR
EKONOMI BARU (DEB)
Matlamat utama Dasar Ekonomi Baru (DEB) ialah
untuk mencapai perpaduan negara melalui dua strateginya yang bercorak serampang
dua mata, iaitu mengurangkan dan seterusnya membasmi kemiskinan di kalangan
rakyat tanpa mengira kaum, dan menyusun semula struktur masyarakat Malaysia
agar mereka tidak lagi dikenali berasaskan ciri ekonomi dan tempat tinggal.
(HAMIDAH AB RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD ,NORLIN BINTI AHMAD (30.10.2009) )
4.3 MEMBASMI
KEMISKINAN
Jurang ekonomi
antara kaum telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan rakyat.
Terdapat perbezaan ekonomi yang ketara di antara masyarakat luar bandar yang
majoriti penduduknya terdiri daripada orang Melayu yang menjalankan aktiviti
ekonomi sara diri, dengan masyarakat bandar yang terdiri daripada kaum Cina
yang menjalankan aktiviti ekonomi komersial. Perbezaan ini boleh menggugat
perpaduan negara. Pelbagai usaha membasmi kemiskinan telah dilaksanakan
sepanjang perlaksanaan DEB.
Antara usaha-usaha itu ialah:
i. Membuka dan membangunkan kawasan tanah
untuk golongan yang tidak memiliki tanah oleh agensi kerajaan seperti FELDA dan
FELCRA.
ii. Membina dan meningkatkan infrastruktur
di kawasan luar bandar.
iii. Memperbaiki dan meningkatkan kualiti
hidup rakyat melalui pelajaran, latihan, kesihatan dan sebagainya.
iv. Meningkatkan daya pengeluaran dan
pendapatan.
(HAMIDAH AB
RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD ,NORLIN BINTI AHMAD (30.10.2009) )
4.4 MENYUSUN
SEMULA MASYARAKAT
4.4.1 Strategi penyusunan semula masyarakat
diharapkan dapat menghapuskan pengenalan kaum berdasarkan kepada kegiatan
ekonomi dan tempat tinggal. Tujuan penyusunan semula guna tenaga dilakukan
adalah untuk memperlihatkan bahawa penduduk Malaysia terdiri daripada pelbagai
kaum. Penstrukturan ini juga dapat memberi peluang kepada semua kaum untuk
menikmati kekayaan negara dan mewujudkan keharmonian di kalangan semua kaum di
Malaysia. Melalui penyusunan semula masyarakat, diharapkan pemilikan saham di
Malaysia akan melambangkan komposisi kaum di negara ini. Sasaran agihan bagi
pemilikan saham mengikut komposisi kaum ialah 30:40:30. Menerusi pelaksanaan
DEB, adalah diharapkan kaum bumiputera akan mencapai sekurang-kurang 30 peratus
pemilikan saham di Malaysia menjelang tahun 1990.
Pada 1971
pemilikan saham oleh kaum bumiputera ialah 2.4 peratus sahaja berbanding dengan
kaum bukan bumiputera yang telah mencapai 34.3 peratus.Walau bagaimanapun
sasaran 30 peratus untuk kaum bumiputera bukanlah dengan mengambil hak yang
telah dimiliki oleh kaum bukan bumiputera tetapi ialah dengan mengurangkan hak
pemilikan saham oleh orang asing. Kedua-dua kaum bumiputera dan bukan
bumiputera boleh merebut peluang untuk mendapatkan hak daripada orang asing
tersebut.
4.4.2
LANGKAH-LANGKAH BAGI MENCAPAI STRATEGI MENYUSUN SEMULA MASYARAKAT
i. Menyusun semula guna tenaga untuk
mencerminkan komposisi kaum yang seimbang.
ii. Membentuk sebuah masyarakat perdagangan
dan perindustrian di kalangan orang Melayu dan kaum bumiputera.
iii. Menubuhkan agensi kerajaan seperti Bank
Pembangunan, Permodalan Nasional Berhad dan lain-lain bagi membantu kaum
bumiputera mendapatkan modal dan membuat pelaburan.
iv. Memajukan negeri dengan menubuhkan
agensi pembangunan wilayah seperti DARA, KEJORA, dan lain-lain.
v. Membangunkan kawasan zon perindustrian
di bandar dan menggalakkan migrasi dari luar bandar ke bandar. Pembangunan
bandar baru.
(HAMIDAH AB
RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD ,NORLIN BINTI AHMAD (30.10.2009) )
4.5 PENCAPAIAN
DASAR EKONOMI BARU (DEB)
Secara umumnya
sasaran untuk mengurangkan kemiskinan telah berjaya dicapai. Kadar kemiskinan
penduduk Malaysia telah berjaya diturunkan daripada 42.4 peratus pada 1970
kepada 17.1 peratus pada 1990. Pendapatan purata sebenar kaum bumiputera telah
meningkat daripada RM172 sebulan (1970) kepada RM940 sebulan (1990). Dari segi
pemilikan hak milik modal masyarakat bumiputera meningkat daripada 2.4 peratus
(1970) kepada 12.5 peratus (1980) dan 19.3 peratus (1990). Namun begitu sasaran
sebanyak 30 peratus tidak berjaya dicapai. Pemilikan modal oleh kaum Cina telah
meningkat daripada 34.3 peratus (1970) kepada 46.8 peratus (1990), satu
pencapaian yang melebihi daripada sasaran iaitu 40 peratus. Dari segi
pembangunan bandar baru, 28 buah bandar baru telah dibangunkan di kawasan
pembangunan wilayah di Johor Tenggara, Kelantan Selatan, Pahang Tenggara dan
Terengganu Tengah.
(HAMIDAH AB
RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD ,NORLIN BINTI AHMAD (30.10.2009) )
4.5.1 PEMBANGUAN EKONOMI NEGARA DALAM KONTEKS
PERPADUAN NASIONAL
Pembangunan dan perancangan ekonomi dirangka
agar semua kumpulan etnik dapat menyertai semua bidang dan peringkat kegiatan
ekonomi untuk mencapai perpaduan negara
i. Mengurangkan perbezaan ekonomi antara
orang Melayu dan bukan Melayu Merapatkan jurang pendapatan antara kaum, sektor
bandar dan luar bandar, pertanian dan industry
ii. Mengurangkan kemiskinan tanpa mengira
kaum
iii. Pembangunan negara yang seimbang antara
negeri-negeri di Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak Penyusunan semula
masyarakat di Malaysia
iv. Kaum-kaum tidak lagi dikenali mengikut
sektor/ pekerjaan
v. DPN misalnya mempunyai objektif yang
jelas, iaitu perpaduan negara akan terus menjadi matlamat terakhirnya kerana
masyarakat yang bersatu padu adalah penting untuk mengukuhkan kestabilan sosial
serta politik dan mengekalkan pembangunan ekonomi yang berterusan.
(HAMIDAH AB
RAHMAN, MUHAMMAD BIN DAUD ,NORLIN BINTI AHMAD (30.10.2009) )
4.5.2 KEADAAN
EKONOMI MALAYSIA
Malaysia
merupakan sebuah negara masyarakat majmuk yang hidup dalam suasana aman damai
dalam pelbagai budaya, bahasa dan adat resam serta mempunyai kestabilan politik
dan ekonomi yang mantap. Kejayaan Malaysia dalam usaha membangunkan negaranya
mengikut acuan tersendiri sedikit sebanyak dipengaruhi oleh keberkesanan dasar
luar negara yang diamalkan. Ini terbukti apabila Malaysia diiktiraf sebagai
sebuah negara membangun yang mempunyai kekuatan ekonomi yang tersendiri. Sebagai sebuah negara yang berbilang kaum,
berbilang agama dan dengan ekonominya yang seimbang antara kaum, Malaysia
bukanlah negara yang diramal akan aman dan boleh dimajukan. Ramai yang meramalkan bahawa perselisihan
kaum akan berlaku dan kaum Melayu yang merupakan kaum majoriti akan merampas
kuasa dan merompak harta kepunyaan kaum-kaum lain tetapi tanggapan itu ternyata
silap kerana para pemimpin negara telah mencorak kerjasama antara kaum tanpa
menghilangkan identiti kaum masing-masing .
Inilah formula yang telah menghasilkan kestabilan dan pembangunan
ekonomi di Malaysia. Selain itu ekonomi Malaysia menjadi bertambah mantap dan
kukuh kerana jalinan mesra dengan negara-negara maju tanpa menghiraukan
ideologi yang diamalkan oleh Negara.
Kerja kursus ini
membincangkan keadaan ekonomi yang berlaku di Malaysia.Pengkhususan di buat
terhadap keadaan ekonomi Malaysia kerana kejayaan yang membanggakan sejak
merdeka dan keupayaan menangani masalah kemelestan ekonomi pada 1997 tanpa
menerima bantuan kewangan dari IMF (International Monetary Fund).Selain itu
keupayaan kerajaan Malaysia dalam menjana pertumbuhan ekonomi tempatan juga
merupakan perbincangan utama dalam kerja kursus ini.
Tahun 2005
merupakan tahun terakhir Rancangan Malaysia Kelapan dan pertumbuhan yang
memberangsangkan pada tahun ini akan menyediakan asas yang kukuh bagi negara
melangkah ke satu lagi fasa penting, yakni pelaksanaan Rancangan Malaysia
Kesembilan 2006-2010. Ketika melangkah ke tahun 2006, cabaran dalaman dan luar
akan terus menguji kekuatan dan ketahanan kita. Dalam era globalisasi ini kita
tidak boleh mengasingkan diri jika kita tidak mahu diketepikan.Untuk terus
menyerlah, kita perlu meningkatkan penyertaan dalam arus persekitaran
global.Dalam hal ini, kita perlu memperluaskan gelanggang dan menjangkau ke
arah menjadi pemain global terutamanya dalam bidang yang mana kita mempunyai
kelebihan kompetitif.
Malaysia telah
mempunyai kemudahan infrastruktur yang cemerlang.Sudah tibalah masanya untuk
kita memberi tumpuan kepada pembangunan pengetahuan, kemahiran dan nilai untuk
melengkapi pencapaian pembangunan fizikal.Adalah penting sekali untuk
mengimbangkan pencapaian kebendaan dengan kerohanian yang luhur, sekiranya kita
ingin mencapai matlamat Wawasan 2020. Sehubungan ini, pembangunan modal insan
akan terus menjadi agenda utama dan usaha-usaha akan ditumpukan ke arah
pembentukan individu yang berketrampilan di tempat kerja dan dalam masyarakat.
Rakyat Malaysia perlu menghayati nilai jujur, berintegriti, cemerlang dan
bertanggungjawab serta memiliki pemikiran kelas pertama seiring dengan
infrastruktur kelas pertama yang dimiliki sekarang.Rakyat Malaysia juga perlu
terus berusaha untuk menjadi sentiasa relevan, berdaya tahan dan kompetitif
selaras dengan pendekatan Islam Hadhari.
4.6 PERANAN
KERAJAAN DALAM PERTUMBUHAN EKONOMI
“Tumpuan Kajian
Separuh Penggal ini ialah untuk mempercepatkan pemulihan ekonomi negara dan
mengembalikan ekonomi kepada pertumbuhan mapan supaya objektif pembangunan
seimbang dan matlamat menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020 tercapai.
Ini memerlukan antara lain pengukuhan asas-asas ekonomi makro dan sektor
kewangan serta mengembalikan keyakinan pelabur dan awam, memajukan sector-sektor
ekonomi yang berpotensi termasuk pembuatan, pertanian dan perkhidmatan,
mengambil langkah-langkah bagi mencapai matlamat sosio-ekonomi dan mengurangkan
kadar kemiskinan serta meningkatkan kualiti hidup rakyat Malaysia.”1
Berdasarkan
petikan di atas, kerajaan berusaha keras untuk mengurangkan jurang ekonomi
antara kaum.Sejak mencapai kemerdekaan sehinggalah ke hari ini, kerajaan telah
memainkan banyak peranan untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara. Antara
langkah-langkah yang dijalankan oleh kerajaan ialah:
(a) Dasar
Ekonomi Baru (DEB)
(b) Dasar
Pembangunan Nasional (DPN)
(c) Dasar
Percukaian dan Subsidi
4.6.1 DASAR
EKONOMI BARU (DEB)
Tiga puluh tahun
dulu, kebanyakan rakyat Malaysia yang miskin terdiri daripada orang Melayu
tetapi itu bukanlah isunya hari ini.Jurang antara kaum dilihat semakin rapat
kerana pendapatan orang Melayu kini semakin meningkat, walaupun persamaan masih
belum tercapai. Pada 1990an inilah lahirnya tokoh-tokoh ekonomi Melayu melalui
pembentukan Dasar Ekonomi Baru (DEB), yang secara rasminya dimansuhkan pada
1990 tetapi semangatnya tidak pernah padam.2
Datuk Seri Dr.
Mahathir Mohamad hari ini menegaskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah memberi
manfaat kepada lebih tujuh juta rakyat bumiputera negara ini dalam bentuk
pemilikan saham-saham amanah serta ekuiti syarikat gergasi. Kata beliau, ia
sebenarnya memberi peluang kepada individu-individu bumiputera yang
berkemampuan untuk memiliki saham dengan harapan mereka akan berjaya dalam
perniagaan dan menguasai sesebuah syarikat.3
Malaysia
merupakan sebuah negara berpendapatan sederhana, berubah daripada sebuah negara
pengeluar bahan mentah seperti getah, bijih timah dan sebagainya.Pada 1971
Malaysia muncul sebagai sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian sumber
ekonomi dalam pelbagai sektor melalui kewujudan dasar yang dikenali sebagai DEB
(Dasar Ekonomi Baru).DEB merupakan satu rancangan ekonomi jangka panjang yang
dibuat untuk mengurangkan jurang ekonomi antara kaum.Berdasarkan dua petikan di
atas, objektif utama kewujudan DEB adalah untuk membuka peluang kepada kaum
bumiputera melibatkan diri dalam bidang ekonomi.Dahulu, kaum bumiputera hanya
bekerja sebagai petani dan nelayan dan kesinambungan pekerjaan ini diteruskan
oleh generasi-generasi seterusnya.Melalui DEB wujudnya Industri Kecil dan
Sederhana (IKS) di mana bumiputera digalakkan untuk menceburi bidang
keusahawanan.Dengan adanya IKS kaum bumiputera mula melibatkan diri dalam
bidang perniagaan dan mengkomersialkan barangan buatan tempatan.Ia sekaligus
meningkatkan ekonomi negara dan meningkatkan eksport negara.
DEB telah
melahir dan membangunkan ramai usahawan yang berkemahiran, berkualiti, berdaya
saing, berdaya tahan dan berdaya maju di dalam bidang keusahawanan yang
berpotensi dan berkembang.Melalui DEB juga telah menanamkan dan memupuk budaya
keusahawanan di kalangan rakyat Malaysia.
4.7 KESAN-KESAN
PERTUMBUHAN EKONOMI MALAYSIA
4.7.1 DASAR EKONOMI BARU
Dasar
Penswastaan adalah bertujuan untuk meringankan beban kewangan dan pentadbiran
kerajaan dengan menyerahkan beberapa sektor tertentu untuk diurus sendiri oleh
pihak swasta.Ia juga bertujuan menggalakkan pertandingan dan meningkatkan
kecekapan serta daya pengeluaran, mempercepatkan pertumbuhan ekonomi negara,
mengecilkan saiz sektor awam dan membuka peluang seluas mungkin untuk mencapai
matlamat DEB.7
Dasar
Penswastaan merupakan salah satu daripada instrumen DEB. Melalui cara ini, daya
pengeluaran juga meningkat kerana pada kebiasaannya sektor swasta mampu
meningkatkan tahap kecekapan berbanding dengan sektor-sektor kerajaan atau
awam. Penswastaan projek-projek baru seperti air, elektrik dan sebagainya
dijangka akan menyumbangkan pertumbuhan ekonomi yang pesat. Melalui dasar ini,
kita dapat lihat usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup penduduk.Hal ini
kerana penglibatan kerajaan dalam sektor awam tidak dapat meningkatkan harapan
orang ramai terhadap mutu perkhidmatan awam serta keberkesanannya turut
berkurangan.Oleh itu penswastaan adalah dasar yang paling rasional dalam
menghadapi permasalahan ini.
Namun begitu
sungguh pun Dasar Penswastaan memberikan nafas baru kepada kerajaan dalam
menangkis serangan kemelesetan ekonomi dan beban hutang negara yang kian
bertambah, tetapi para pemerhati dan penganalisa ekonomi yang kritis
berpendapat bahawa ia akan mengakibatkan kesan yang buruk terhadap para pekerja
di sektor awam serta rakyat negara ini seluruhnya. Seperti yang telah
disebutkan penswastaan hanya akan mengutamakan pertimbangan mengaut keuntungan
di samping mengorbankan kebajikan sosial dan kepentingan awam. Para pekerja di
sektor awam akan menghadapi ancaman pembuangan kerja di samping beban kerja
yang sentiasa bertambah dan sebagainya.
4.7.2 PERANAN
KERJAAN DALAM MELINDUNGI MALAYSIA
“Rakyat Malaysia
perlu berusaha dengan lebih gigih dan penuh keazaman ke arah membina satu
bangsa yang bersatu padu, adil, maju, berdaya saing serta mempunyai tahap
ketahanan yang tinggi selaras dengan cita-cita untuk menjadikan Malaysia
sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020.”12
Kerajaan memberi
tumpuan perbelanjaan ke arah terus menjana aktiviti ekonomi.Perbelanjaan
pembangunan meningkat 5.7 peratus dengan penekanan kepada projek kecil yang
memberi kesan berganda cepat dalam menggalakkan aktiviti ekonomi jangka pendek,
terutama pertanian, pembinaan, perumahan dan infrastruktur luar bandar.
Sehubungan ini, kerajaan sudah mengumumkan pelaksanaan projek bernilai RM2.4
bilion untuk dilaksanakan serta merta oleh kontraktor kecil tahun ini.13
Kerajaan telah
mengamalkan protectionist kerana untuk menjaga kebajikan penduduk dan mencapai
matlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang
2020.untuk mencapai hasrat ini, salah satu prasyarat penting ialah dengan terus
meningkatkan keyakinan para pelabur dan penduduk. Sebelum nerlakunya
kemelesetan ekonomi, kadar pertumbuhan ekonomi tinggi dengan kadar inflasi yang
rendah dan guna tenaga yang penuh. Pelaburan swasta dan eksport memainkan
peranan utama.
Selain itu,
langkah ini diambil untuk meningkatkan tahap produktiviti.Oleh itu, tumpuan
kepada kecekapan, keberkesanan dan produktiviti yang tinggi untuk mengekalkan
pertumbuhan dan pembangunan yang berterusan tidak boleh dipandang ringan dan
diabaikan. Pertumbuhan ekonomi negara tidak akan dapat berlaku sekiranya tahap
produktiviti tidak dapat dipertingkatkan. Taraf hidup penduduk Malaysia jauh
lebih tinggi jika dibandingkan dengan taraf hidup penduduk semasa merdeka
dahulu.Keadaan ini menunjukkan keprihatinan kerajaan terhadap penduduknya.
4.8 USAHA-USAHA
YANG DIJALANKAN
Dalam mengukur
sektor ekonomi antarabangsa pelbagai aspek perlu diambil kira kerana di dalam
sistem ekonomi antarabangsa pelbagai aspek akan mempengaruhi situasi ataupun
keadaan di dalam sistem ekonomi antarabangsa. Antara aspek yang dapat
mempengaruhi sistem ekonomi anrarabangsa ialah aspek dari segi politik serantau
ataupun politik di dalam sistem antarabangsa.Selain daripada aspek politik
serantau dan keamanan dalam sistem antarabangsa, teknologi tinggi juga
merupakan satu apek yang penting bagi mengukur sektor ekonomi antarabangsa
kerana keupayaaan teknologi yang tinggi mampu untuk mempengaruhi keadaan
ekonomi antarabangsa.
Kesemua negara
yang terdapat di dalam sistem antarabangsa akan menggunakan teknologi yang
tinggi bagi memastikan negara mereka dapat bersaing dengan negara-negara lain
yang terdapat di dalam sistem antarabangsa dalam aspek ekonomi antarabangsa,
contohnya negara Malaysia dalam memastikan Malaysia dapat terus bersaing dalam
sistem ekonomi antarabangsa, kerajaan Malaysia telah melaksanakan Pelan Induk
Industri.
Di dalam Pelan
Induk Industri kerajaan Malaysia telah berusaha untuk mempertingkatkan lagi
keupayaan teknologi Malaysia dalam sektor pembuatan bagi mengurangkan
pengimportan barang-barang untuk sektor perindustrian.14
Ini jelas
menunjukan kerajaan Malaysia juga turut berusaha bagi mempertingkatkan lagi
teknologi yang terdapat di Malaysia pada masa kini kerana teknologi yang tinggi
merupakan satu aspek yang penting supaya kerajaan Malaysia mampu untik bersaing
dengan negara-negara lain di dalam sistem ekonomi antarabangsa dan memastikan negara
Malaysia tidak jauh ketinggalan dari negara-negara maju.
Selain daripada
berusaha untuk mempertingkatkan lagi teknologi di dalam negara seperti
melakukan penyelidikan, kerajaan sesebuah negara yang terdapat dalam sistem
antarabangsa juga akan mengalu-alukan kemasukan pelabur-pelabur asing ataupun
syarikat multinasional melabur ataupun membuka kilang di negara mereka, kerana
melalui kemasukan pelabur-pelabur asing ataupun syarikat multinasional ke dalam
sesebuah negara secara tidak lansung akan membawa masuk sekali kepakaran dan
teknologi daripada negara asal pelabur-pelabur tersebut ke dalam negara yang
mereka melabur. Pelabur-pelabur asing ataupun syarikat multinasional yang
melabur dalam sesebuah negara dalam sistem antarabangsa bukan sahaja memberi keuntungan
dari segi ekonomi semata-mata kepada negara yang mereka melabur tetapi
pelaburan mereka juga juga telah memberi keuntungan dari segi pemindahan
teknologi-teknologi yang canggih kepada negara-negara yang di masuki oleh
syarikat-syarikat multinasional.
Pelan Induk
Industri yang telah di gubal oleh kerajaan Malaysia dalam memastikan sektor
perindustrian di Malaysia berjaya di majikan dan di pertingkatkan, kerajaan
Malaysia juga telah mengggalakan kemasukan pelabur-pelabur asing ataupun syarikat-syarikat
multinasional supaya melabur di dalam Malaysia.15
Melalui Pelan
Induk Perindustrian yang dilaksanakan di Malaysia ini jelas menunjukan kerajaan
Malaysia ingin menarik pelabur-pelabur asing ataupun syarikat-syarikat
multinasional supaya melabur ataupun membuka kilang-kilang mereka di Malaysia.
Ini adalah bertujuan supaya pelabur-pelabur asing ataupun syarikat-syarikat
multinasional yang melabur di dalam Malaysia akan membawa masuk kepakaran
ataupun teknologi tinggi dari negara asal mereka ke dalam negara Malaysia.
Malaysia juga
telah melaksanakan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang bermula selepas Malaysia
mencapai kemerdekaan, di mana dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB) tersebut kerajaan
Malaysia telah menggalakan rakyat Malaysia terutamanya kaum melayu dan
bumiputera pada waktu tersebut berusaha untuk belajar bagi memajukan teknologi
yang sedia ada di Malaysia, kerana pada waktu tersebut kaum melayu dan
bumiputera di Malaysia telah jauh ketinggalan dari kaum cina yang telah
mencapai tahap ekonomi yang agak tinggi pada waktu tersebut.16 Selain untuk
memastikan kaum melayu dan bumiputera dapat bersaing dengan kaum cina, kerajaan
Malaysia juga bersedia untuk bersaing dengan negara-negara yang terdapat dalam
sistem antarabangsa.
Selain daripada
menggalakan kemasukan pelabur-pelabur asing ataupun syarikat multinasional
untuk melabur di negaranya, kerajaan sesebuah negara di dalam sistem
antarabangsa juga menggalakkan rakyat-rakyatnya supaya mencontohi rakyat-rakyat
negara-negara yang telah mencapai taraf negara maju, kerana pada masa kini
untuk mencapai kemajuan teknologi yang tinggi bukan sahaja mementingkan aspek
hartanah ataupun pembangunan fizikal semata-mata tetapi untuk mencapai tahap
kemajuan ataupun teknologi yang tinggi pada masa kini memerlukan kecerdasan
akal fikiran dan pengetahuan yang diperolehi daripada pendidikan, kajian atau
penyelidikan dan sebagainya.17
Usaha untuk
mencapai kemajuan dan teknologi yang tinggi pada masa kini jauh berbeza dengan
usaha untuk mencapai teknologi yang tinggi pada suatu masa dahulu, kerana untuk
mencapai kemajuan dan teknologi yang tinggi pada masa kini memerlukan daya
pemikiran yang tinggi contohnya bagi membangunkan industri masa depan seperti
industri bioteknologi dan sektor industri ICT.
Malaysia telah
melaksanakan satu dasar yang berkaitan dengan tersebut, iaitu Dasar Pembangunan
Modal Insan bagi memastikan rakyat Malaysia mampu untuk membentuk rakyat
Malaysia yang intelek. Dalam melaksanakan Dasar Pembangunan Modal Insan ini
kerajaan Malaysia telah menggalakan rakyat Malaysia mencontohi rakyat negara
Jepun dan China yang sentiasa berusaha untuk memajukan diri mereka sendiri dan
juga memajukan negara supaya teknologi negara mereka sentiasa ditingkangkan dan
membolehkan negara mereka terus bersaing dalam sistem ekonomi antarabangsa.18
Usaha-usaha yang
telah dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia ini jelas menunjukkan bahawa
teknologi tinggi merupakan satu perkara yang penting dalam mengukur sektor
ekonomi antarabangsa, kerana teknologi pada masa kini merupakan satu perkara
yang terlalu penting.
Sekiranya
sesebuah negara gagal untuk mempertingkatkan teknologi dalam negara mereka ini
mungkin akan menyebabkan negara mereka gagal untuk bersaing dalam sistem
ekonomi antarabangsa dan apabila sesebuah negara gagal untuk bersaing dalam
sistem antarabangsa negara tersebut akan menjadi sebuah negara yang mundur(Ahi
Sarok, Mac.2002).
Bagi memastikan
sesebuah negara dalam sistem ekonomi antarabangsa, kerajaan bagi negara
tersebut haruslah sentiasa berusaha dan memastikan teknologi negara sentiasa
dipertingkatkan dan tidak jauh ketinggalan oleh negara-negara lain dalam sistem
antarabangsa.
Syarikat-syarikat
tempatan dan syarikat-syarikat multinasional merupakan satu asset yang penting
dalam ekonomi sesebuah negara, kerana dengan kewujudan syarikat-syarikat
tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional inilah yang dapat menjana
pertumbuhan ekonomi sesebuah negara dan sekiranya hanya syarikat-syarikat
tempatan sahaja yang terdapat dalam sesebuah negara, negara tersebut mungkin
tidak akan dapat mencapai pertumbuhan ekonomi negara yang baik dan mungkin
mereka juga akan gagal untuk bersaing dengan negara-negara lain yang terdapat
dalam system antarabangsa kerana sekiranya tidak terdapat syarikat-syarikat
multinasional dalam sesebuah negara tersebut pengaliran mata wang asing yang
masuk ke negaranya akan menjadi perlahan dan mata wang negara tersebut akan
jatuh dan tidak mampu untuk bersaing dengan mata wang negara-negara yang lain.
Bagi memastikan
syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional dapat
beroperasi dengan sempurna dan tidak mengalami sebarang masalah dalam operasi
syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional, mereka
haruslah menitik beratkan aspek pengurusan perniagaan keran pengurusan
perniagaan ini merupakan satu aspek yang penting yang dapat mempengaruhi
perancangan syarikat-syarikat tersebut.Pengurusan perniagaan ini dapat
mempengaruhi perancangan syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat
multinasional kerana jika syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat
multinasional gagal untuk melakukan pengurusan perniagaan dengan baik
perancangan syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional
tidak dapat berjalan dengan lancar dan sempurna dan juga membolehkan
syarikat-syarikat tempatan dan multinasional mengalami kerugian yang
besar.Pengurusan perniagaan ini dapat merangkuim pelbagai aspek yang
membolehkan operasi syarikat-syarikat tempatan dan syarikat-syarikat
multinasional menjalankan operasi mereka dengan sempurna dan lancar dan juga
membolehkan melakukan perancangan yang teliti supaya mereka dapat menghasilkan
keuntungan yang maksima.
Pengurusan
perniagaan ini juga membolehkan pihak pengurusan syarikat-syarikat tempatan dan
juga syarikat-syarikat multinasional menguruskan syarikat mereka dengan
sempurna.Pengurusan perniagaan ini penting bagi pihak pengurusan
syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional keran
melalui pengurusan perniagaan inilah pihak pengurusan syarikat-syarikat
tersebut dapat menjalankan penyelidikan bagi untuk melakukan perancangan
terhadap pengoperasian syarikat-syarikat mereka. Ini jelas menunjukan bahawa
pengurusan perniagaan ini penting kepada pihak pengurusan syarikat-syarikat
tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional kerana sekiranya pihak
pengurusan syarikat-syarikat tersebut tidak mahir dalam pengurusan perniagaan
adalah sukar untuk mereka perancangan untuk syarikat-syarikat mereka dan
masalah ini boleh membawa kepada kerugian yang besar terrhadap
syarikat-syarikat tersebut, dan disebabkan inilah setiap pihak pengurusan dalam
syarikat-syarikat tersebut pelu mahir dalam pengurusan perniagaan untuk
memastikan syarikat-syarikat mereka dapat beroperasi dan melakukan perancangan
yang baik bagi membolehkan syarikat-syarikat tersebut mendapat keuntungan yang
besar di dalam perniagaan mereka.
Pengurusan
perniagaan ini bukan sahaja merupakan satu perkara yang penting kepada pihak
pengurusan sahaja tetapi pengurusan perniagaan ini merupakan satu perkara yang
penting kepada semua pihak yang terlibat dalam syarikat-syarikat tempatan dan
syarikat multinasional kerana menjalankan perancangan dalam pengoperasian
syarikat-syariakat tempatan dan syarikat-syarikat multinasional dan memastikan
perancangan tersebut berjaya dilaksanakan bukan sahaja melibatkan pihak
pengurusan syarikat-syarikat tersebut sahaja tetapi melibatkan semua pihak yang
berada dalam syarikat-syarikat tersebut. Sekiranya pihak pengurusan sahaja yang
mahir dalam pengurusan perniagaan tetapi pihak lain tidak mahir dalam
penguirusan perniagaan perancangan yang dilakukan oleh pihak pengurusan mungkin
tidak akan dapat di laksanakan dengan sempurna juga. Ini membuktikan pengurusan
perniagaan merupakan satu aspek yang penting yang dapat mempengaruhi perancangan
syarikat-syarikat tempatan dan juga syarikat-syarikat multinasional kerana jika
semua pihak tidak mahir dalam pengurusan perniagaan syarikat-syarikat tersebut
mungkin tidak dapat melakukan perancangan yang baik dan mungkin akan
menyebabkan berlakunya kerugian dalam syarikat-syarikat tersebut.
Sumber rujukan:
Ucapan
Siri Ucapan Tun
Dr. Mahathir Mohamad, Bekas Perdana Menteri Malaysia semasa membentangkan
Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga di Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen. 3
April 2001.
Siri Ucapan Tun
Dr. Mahathir Mohamad, Bekas Perdana Menteri Malaysia semasa membentangkan usul
mengenai Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ketujuh di Dewan Rakyat di
Bangunan Parlimen. 22 April 1999.
0 comments